Gayido
Triesma leziono / Harmadik lecke
Hasonlítás
Alapfokú hasonlítás: állításban: tam ..., kam ...; tagadásban: ne tam ..., kam ...
Középfokú hasonlítás: felfelé: plus ..., ke...; lefelé: minus ..., ke ...
Felsőfokú hasonlítás: felfelé: la plus ..., inter ...; lefelé: la minus ..., inter ...
A nagyon kifejezése:
Akkor is a kam kötőszót használjuk a hasonlításra, ha a mondatban nincsen melléknév:
Az “olyan jó, amennyire csak lehet” típusú szerkezeteket a következő módon fejezzük ki: la plus bona posible.
Határozószók
Határozószókat képezhetünk melléknevekből a szóvégi -a -e-re cserélésével:
Összehasonlításokban ugyanúgy használjuk, mint a mellékneveket.
Névmások
A személyes névmások a következők: mi (én), ti (te), li (ő); nosi (mi), vosi (ti), lesi (ők). Ugyanezeket az alakokat használjuk akkor is, ha a névmás tárgyként szerepel a mondatban.
A gajidóban nincsen magázás, ezért a ti névmást használjuk a következő jelentésekkel is: te, Maga, Ön. Ugyanígy használatos a vosi is: ti, Maguk, Önök.
A gajidóban nincs nem szerinti megkülönböztetés egyes szám harmadik személyben, a li mindhárom nemre használatos alak.
A határozatlan névmás az oni, melyet a magyarra általában az “emberek” szóval fordítjuk, vagy egyszerűen többes szám harmadik személyű igealakot használunk helyette.
A visszaható névmásként minden személyben a si névmást használjuk. Ezeket a magam(at), ... szavakkal fordítjuk, de előfordul, hogy le sem fordítjuk, mivel a magyarban az adott szerkezet nem visszaható.
Az ige
A jövő időt az -is, a feltételes módot az -aus, a felszólító módot az -i végződés fejezi ki. Felszólító módot csak második személyben használhatunk és nem tesszük ki elé a névmást.
Képzők
A cselekvés kezdeményezőjét, aszerint hogy milyen fokon végzi a cselekvést, kétféle módon képezhetjük. Az amatőrség jelzője az -er- képző, a profizmusé az -ist-. Ez utóbbi képző jelenthet valami melletti elhivatottságot, illetve iskolai végzettséget, foglalkozást is. Ennek párja az -ism- képző, mely magát az elhivatottság tárgyát jelenti.
Az -an- képző valamihez tartozó önkéntes tagságot jelöl, ezzel szemben az -ier- a fizikailag kapcsolódó dolgok képzője (valaminek a tartója).
Szöveg
Mi arives in la staziono. La veturo haltes. Portisto advenes. "Quie ti iras?" li questiones. "Mi iras a Paris." mi respondes. - "Ka ti havas tia bileto?" - "No!" - "Veni komprar li in la kontoro." Mi pages la veturisto. Mi dones a li drinko-pekunio. "Hasti!" klames la portisto. La treno departis sen ti." - "Oni devas vendar la bileti plus rapide! Mi volaus komprar jurnalo. Quie esas la jurnal-vendeyo? Mi perdes mia monetuyo: Ho no!" Esas triu klokos. La treno departas. Mia kofro esas in la pako-vagono. Til la rivido!